Rövid leírás az sk. mosható pelenkákról

Következzen egy rövid leírás a pelenkabelsők és külsők készítéséről. A két példa nagyon alap pelenkatípus, egyszerű elkészíteni és használni is, így tökéletesen alkalmas első próbálkozásnak – bárki számára.

 

Pelenkabelső

 

 

Ez a pelenkabelső kívül-belül bébiplüssből készült, kétféle (világos és sötét narancssárga) színből.

A szabáshoz az Ottobre Design szabásmintájából indultam ki, de itt-ott változtattam rajta. (Megjegyzés: Ha ezeket a szabásmintákat használod, válaszd mindig a kisebb méretet, mert nagyon nagyok!)

Tehát első lépésként kiszabtam kétféle narancssárga bébiplüssből a pelenka belső és külső felét.

A külső (világos) felébe sima bugyigumit varrtam cikkcakk öltéssel a comb- és derékrésznél. A gumi bevarrásánál arra kell figyelni, hogy először az egyik végét rögzítsük pár öltéssel, és varrás közben folyamatosan húzzuk ki mindkét végét jó erősen, illetve csak úgy engedjük el, ha a tűt beleszúrjuk az anyagba. A megfelelő feszességhez kb. fele olyan hosszú gumira van szükség, mint az az anyagszakasz, amire felvarrjuk, de ez a gumi minőségétől függően változhat. (Figyelem! A szükséges hosszt nem szabad előre levágni, mert akkor nem lehet jól kihúzni a gumit.) A derékrésznél lévő gumira ráhajtottam a szélén megmaradó anyagot, és a gumi mellett levarrtam, így az anyag eltakarja a gumit. (Itt arra kell ügyelni, hogy az öltések valóban a gumi mellett haladjanak, mert ha hozzávarrjuk az anyagot a gumihoz, akkor már nem tud kellőképpen összeugrani.)

Ezután fogtam a belső (sötét) darabot, és a derék részen, kb. olyan hosszan, mint ahogy a másik darabon a gumi van, visszahajtva levarrtam az anyagot, hogy később szépen mutasson.

A következő lépés a két fél összevarrása. Egymáshoz igazítottam a két anyagot (színt a színhez), és körben végigmentem a varrógéppel a széleken (kb. 1,5 cm ráhagyással), de a derékrésznél, ahol a gumi ill. a visszahajtás található, hagytam egy rést. Ezután kifordítottam a pelenkát.

Az így elkészült pelenka hasi végére, kívülre felvarrtam egy hosszabb tépőzár bolyhos felét,…

 

 

…majd a derék rész végein található "fülek" belsejére felvarrtam a tépőzár tüskés feléből egy-egy kisebb darabot.

 

 

Ezek mellé került egy-egy bolyhos darab is, hogy mosáskor vissza lehessen zárni a tépőzárat (így nem károsítja a többi anyagot, ill. maga a tépőzár sem szöszölődik be olyan hamar).

 

 

 

A gyorsabb száradás érdekében nem varrtam a pelenkába nedvszívó magot (ezt egyébként az összevarrás előtt a belső darab fonákjára kell felvarrni), hanem – ahogy korábban leírtam – hagytam egy nyílást/zsebet,…

 

 

…így ezen keresztül be lehet rakni egy nedvszívó betétet vagy egy összehajtogatott tetra pelenkát.

 

Ez a pelenkabelső jól kombinálható minden olyan külsővel, ami megfelelően befedi. Én a hasonló szabású sk. külsőkkel és Bummis külsővel szoktam használni.

 

Pelenkakülső

 

 

Ez a pelenkakülső PUL anyagból készült. (A PUL /polyurethane laminate/ egy speciális anyag, amely egyszerre vízhatlan és légáteresztő, így a babák popsija úgy tud szellőzni, hogy közben nem ázik át a ruhájuk.)

A külsőhöz ugyanazt a szabásmintát vettem alapul, ügyelve arra, hogy a végeredmény picit nagyobb legyen, mint a belső.

A következő lépés a tépőzár bolyhos felének felvarrása a hasi vég külső részére. Mivel az öltések átlyukasztják a PUL anyagot, tartottam tőle, hogy nem lesz megfelelő a hasi rész szigetelése, ezért ezen a szakaszon belülre bevarrtam egy PUL csíkot, ami befedi a kiluggatott területet.

 

 

A másik végre már ekkor is felvarrható a tépőzár tüskés fele, de az sem baj, ha ez későbbre marad. A tüskés tépőzár védelmét ugyanúgy oldottam meg, mint a pelenkabelsőnél.

 

 

 

 

A kiszabott (és tépőzárral ellátott) PUL-t körbeszegtem y-gumival, ami tulajdonképpen egy rugalmas ferde szegő. Varrás közben a comb- és a derékrésznél alaposan meghúztam a gumit, hogy később elég szorosan tartson. (Itt ugyanúgy ügyelni kell, hogy ne szaladjon ki a gumi, mint ahogy a pelenkabelsőnél leírtam.) Az y-gumi nagy előnye tehát az, hogy nem kell külön (bugyi)gumit bevarrni a comb és a derék gumírozásához.

Ez a szabásminta (vagy Csenge lányom alkata?) nem igényli, de ha szükséges, akkor a gumizás előtt be lehet varrni a combrész belsejébe egy-egy szárnyacskát, ami biztosabban szigeteli ezt a területet.

Az elkészült pelenkakülső így néz ki kívülről és belülről:

 

 

 

Ez a pelenkakülső nagyon jól használható az előbb bemutatott belsővel, de kombinálható prefolddal is (pl. BambinoMioval).

Reklámok

11 thoughts on “Rövid leírás az sk. mosható pelenkákról

  1. Kedves Zita mama!
    Még csak ma találtam rá a blogodra, de valószínűleg többször vissza fogok látogatni. Örülök a témáidnak.
    Megírnád azt kérlek, hogy PUL anyagot és bébiplüssöt hol szereztél be? Köszönöm előre is!

  2. Szia Csilla! Üdv a blogon!:)
    Bébiplüsst lehet kapni a jobban felszerelt méteráruboltokban. Én az Erzsébet körúton lévő méteráruboltban vettem, nem biztos, hogy jól emlékszem a nevére, talán Dekor lakástextil, a Mozart kávézóhoz közel van. Meg találtam a XIII. kerületi Rokka nevű üzletben, ez a Petneházy utca 86-88.-ban van, ott talán még nagyobb a színválaszték.
    Itthoni PUL forgalmazót csak egyet tudok, a babamosoly.hu-t.

  3. Kedves Zita mama!

    Köszönöm a gyors választ! Közben a teszveszen találtam pul anyag forgalmazót, amelyik olcsóbb mint a babamosoly. Remélem, megbízható. 🙂

  4. Mosható pelusokat szeretnék varrni, így találtam ide. Köszönöm a részletes és jól használható leírást! 🙂

  5. Szia Erzsébet! Örülök, hogy hasznosnak találod.:) Nézd majd meg a többi bejegyzést is, mert időközben volt némi fejlesztés! Sok sikert, és jó kísérletezgetést!

  6. Szia!
    Pelust szeretnék varrni, és elolvastam itt a blogodban te hogy varrtad a belsőt. Nagyon tetszik!!!
    De én teljesen kezdő vagok és van amit nem értek, és ez a gumizás.
    Leírnád nekem dedós módszerrel hogy kell csinálni?
    Az anyagtól kb hány centire varrod le a gumit a combnál? Egyenesen vagy követve az szabás vonalát?
    És utánna a két anyagot a guminál hol varrod össze? Kivül vagy belül? Vagy az anyag szélétől kb. hány centire?
    Ha a külső anyag polár lenne belső meg bébyplüss, akkor a polár megakadályozná a szivárgást szerinted?
    Külsőnél: a patentozok, akkor a patentok alá kell vlamilyen plussz anyag, hogy ne szivárogjon?

    Köszönöm
    Timi

  7. Szia Timi!
    Megpróbálom leírni a gumizást apró lépésenként, bár már elég rég volt…
    1. Fogtam az egyik kiszabott pelenkaanyagot (amit kívülre szántam), és első alkalommal a könnyebbség kedvéért berajzoltam a gumi helyét, azaz húztam egy vonalat a szabást követve az anyag szélétől 1,5-2 cm-re.
    2. Fogtam a gumit, amit nem vágtam le méretre, és az egyik végét néhány öltéssel hozzáerősítettem az anyaghoz az egyik vonal végénél.
    3. Benne hagytam az anyagban (és a gumiban) a tűt, majd fogtam a gumit, és jó erősen meghúztam. (Ha kb. 20 cm az az anyagszakasz, amibe a gumit varrod, akkor annyira érdemes kihúzni a gumit, hogy ha megint hagynád összeugrani nyugalmi állapotba, akkor kb. 10 cm-esre menne össze.) A meghúzott gumi másik végét hozzáfogtam az anyaghoz a vonal másik végénél, hogy tartsam a távolságot.
    4. Ezután a gumit folyamatosan húzva, és végig a vonalhoz igazítva végighaladtam a gumin cikkcakk öltéssel. A végén érdemes pár sűrűbb öltést varrni, hogy jobban tartson. Csak ekkor engedtem el a gumit.
    5. Kivettem a tű alól a kupacot, és csak ekkor vágtam le a felesleges gumit.
    6. Ugyanezt megcsináltam mindkét combrésznél is.
    7. A derékrésznél kicsit gyorsítottam a dolgon a következőképpen:
    8. Fogtam a gumit, ráhelyeztem az anyag szélére, és hozzáöltöttem pár öltéssel a gumi végét.
    9. Ezután ráfordítottam az anyag szélét a gumira úgy, hogy teljes hosszában betakarja az anyag a gumit. (Így a gumi az anyag fonákja között helyezkedik el, és csak az anyag színe látszik.) Majd hajtottam még egyet, hogy ne látszódjon az anyag levágott széle. (Tulajdonképpen azt csináltam, mint egy nadrág felhajtásakor, csak most beékeltem az anyagba egy gumit.)
    10. Ekkor már nem volt más dolgom, mint végigmenni ezen a dupla ráhajtáson cikkcakk öltéssel úgy, hogy közben folyamatosan húzom a gumit, és a helyén tartom a hajtást. (Ha félsz, hogy szétcsúszik a dolog, akkor megteheted azt is, hogy a ráhajtások előtt kihúzod a megfelelő hosszra a gumit, és a másik végét is levarrod, sőt akár a ráhajtásokat is összeöltheted a gumiszakasz két végén, így amikor varrás közben húzni fogod a gumit, gyakorlatilag maga a gumi fog segíteni megtartani a hajtásokat.)
    11. Ha fent van minden gumi, jöhet a két anyag összevarrása. Összeillesztettem a két kiszabott anyagot, színt a színhez, tehát ekkor mindkét oldalon az anyagok fonákja látszott.
    12. Elindultam a derékrésztől sima öltésekkel, az anyag szélétől kb. 1 cm-re. Ez azt jelenti, hogy a gumis részre nem szalad rá az öltés, hanem a gumi és az anyag széle között fog végighaladni.
    13. A bébiplüss elvileg nem foszlik, de a tartósság érdekében és még végigmentem az anyag szélén egy cikkcakk öltéssel. (Ez tehát az anyag széle és a sima öltés közé fog esni.)
    Remélem, így már követhető volt, de ha kérdésed van, írj továbbra is nyugodtan!
    A polárról: A polár nem akadályozza meg a szivárgást, inkább azért szokták szeretni (sportruházatnál is), mert elvileg elvezeti a bőr felől a nedvességet, de semmiképp nem ad vízzáró réteget. Előbbi tulajdonsága miatt van, aki a popsi felé eső részt varrja polárból, de én nem szeretem, mert mégis csak műszál, ami nem biztos, hogy kellemes viselet a babának.
    A patentról: Én még nem patentoztam, de eddig úgy láttam, hogy patentozáskor is tesznek extra vízzáró anyagot, vagy olyan kis fedő “fülecskét” vagy “szárnyat”, mint itt a PUL-ra varrt tépőzárnál, vagy eleve két rétegű a külső, és csak az egyik rétegbe ütik bele a patentot. Az anyag vékonysága miatt viszont mindenképp érdemes bevarrni egy-egy kis alátét anyagot a PUL fonákjára, hogy tartósabb legyen, ne szakadjon ki a patent idő előtt.
    Kb. ennyi.
    Sok sikert a varráshoz!:)

  8. Köszönöm a gyors és kimerítő választ, így már értem.
    Hamarosan ki is próbálom a belső varrást.
    Timi

  9. Sziasztok,
    A kisunokámnak én is varrogattam (próbálgattam) 1-2 pelenkát. és én a http://www.bambio.hu oldalon is találtam bambusz és kender anyagokat, és többféle színes és mintás külső anyagot is.
    Zita nagyon szép az a színes plüss pelenka. Na bébi plüss anyagból is elég gyér a választék Magyarországon, alig pár fajtával találkoztam.
    További jó varrogatást kívánok mindenkinek!

  10. Szia!
    Köszi a tippet!
    Bébiplüssből tényleg elég szegényes a haza kínálat, talán még a Rokkában (Bp. XIII. ker., Petneházy utca) láttam eddig a legtöbb színt.

Vélemény, hozzászólás?

