Hurrá, medvehagyma szezon!

Eszti már hetekkel ezelőtt írta, hogy náluk (értsd: Svájcban) már nő a hegyoldalban a medvehagyma, amitől rögtön el is kapott a sóvárgás. Akkor persze, amikor Apa (nem kifejezetten önszántából) célba vette egyik kedvenc bioboltunkat, teljesen elfelejtettem a lelkére kötni, hogy hozzon egy csomóval. Aztán elérkezett a hétvége, amikor Anyukámnak meglepetés szülinapi vacsorát szerveztünk nálunk, és erre az alkalomra nagynénémék valami telepatikus sugalmazás hatására, valamint nagy örömömre hoztak nekem egy csokor medvehagymát.

Ezután a nem túl lényeges, de annál hosszabbra sikerült bevezető után jöjjön két recept, amiket elkövettem belőlük.

Medvehagymás krém

Hozzávalók: medvehagyma, vaj vagy margarin, majonéz, só. (Adagolás ízlés szerint: Aki kevésbé szereti a vajas krémeket, tegyen bele kevesebb vajat vagy margarint. Aki pl. gyógyászati okokból, magas vérnyomásra szeretné fogyasztani, annak érdemes mellőzni a sót. Aki szeretne inkább olyan fűszeres vajat kapni, amiben később esetleg süthet is, az hagyja ki a majonézt.)

Elkészítés: A margarint jóelőre kivettem a hűtőből puhulni. A medvehagymaleveleket lemostam, lecsöpögtettem, és felvagdostam nagyobb darabokra. Bedobáltam a turmixgépbe a margarinnal, majonézzel és sóval, és összedolgoztam. A turmixgép nem létszükséglet, de így egyrészt nem kell olyan gondosnak lennünk az aprításnál, másrészt az egész krém üde zöld színt kap.

Diétás kiegészítés: Mivel én tej- és tojásmentesen étkezem, ezért természetesen növényi margarint és tojásmentes “majonézt” használtam.

Medvehagymás pogácsa és sajtos rúd

Alapul vehetünk bármilyen, jól bevált receptet. Én ezt a tej- és tojásmentes tésztát választottam:

Hozzávalók: kb. 10 levél, apróra vágott medvehagyma, 40 dkg (tönkölybúza) liszt, 20 dkg növényi margarin, 1 tk. só, 1 csomag instant élesztő, 1 kk. cukor, kevés zabtej, olívaolaj, növényi sajt.

Elkészítés: Az élesztőt kb. fél dl cukros zabtejben felfuttattam, majd összegyúrtam a hozzávalókat, és még lazítottam annyi zabtejjel, hogy masszívabb kelt tésztát kapjak. Az én ízlésemnek ez egy kicsit szárazabb süti, ezért legközelebb szerintem beledolgozok majd pár szem főtt, áttört krumplit is.

A tészta nagyrészéből pogácsát készítettem. Kinyújtottam 1-2 mm vékonyra, bekentem olívaolajjal, félbehajtottam, megint kentem, megint félbehajtottam, ezt még megismételtem párszor, majd az így kapott tömböt kb. 1 cm vastagra nyújtottam, és a legkisebb formával pogácsákat szaggattam belőle. Sütőpapíron, 180 fokon sápadtra sütöttem őket. (Nem szabad megvárni, míg megpirul, mert akkor teljesen kiszárad.)

A szaggatáskor lepotyogott maradékokból lettek a sajtos rudacskák. Összegyúrtam a tésztát, és kb. 2-3 mm vastag téglalapot nyújtottam belőle. A lap felére növényi sajtot reszeltem (mi Viofastot veszünk, ehhez natúr vagy mozzarella ízűt érdemes választani), aztán ráhajtottam a téglalap üres felét. Felvágtam kb. 1 cm széles csíkokra, amiket megcsavarva sütőpapírra fektettem. Szintén 180 fokon sütöttem meg. Ha a rudacskákat mártogatósként használjuk valamilyen kencéhez, akkor nem is igénylik a krumplis dúsítást, maradhatnak ilyen szárazkásak is.

Vélemény, hozzászólás?

